Jokaisesta uudesta yrityksestä tulee tehdä perustamisilmoitus yritys- ja yhteisötietojärjestelmään.
Yritys ilmoitetaan samalla y-lomakkeella sekä Kaupparekisteriin että Verohallinnon rekistereihin,
joita ovat arvonlisäverovelvollisten rekisteri, ennakkoperintärekisteri ja työantajarekisteri.
Avointa yhtiötä tai kommandiittiyhtiötä perustettaessa perustamisilmoitukseen liitetään yhtiömiesten
keskenään tekemä yhtiösopimus. Osakeyhtiön perustamisasiakirjoja ovat perustamisasiakirjan lisäksi
perustamiskokouspöytäkirja, yhtiöjärjestys ja hallituksen pöytäkirja.
Patentti- ja rekisterihallituksen sekä Verohallinnon internetsivuilla neuvotaan yksityiskohtaisesti
rekisteröintiin liittyvistä käytännöistä yritysmuodoittain, ja niiden yhteisestä yritys- ja
yhteisötietojärjestelmä -verkkopalvelusta löydät perustamisilmoituslomakkeet. Verottajan sivuilta
ja neuvonnasta saat tietoa myös ennakkoverotuksen ja arvonlisäverotuksen periaatteista.
Myös oma tilitoimistosi auttaa yrityksen perustamistoimissa usein nimelliseen hintaan, koska onhan yrityksen perustaminen hyvä alku pitkälle yhteistyölle.
Osakepääoman maksu
Jos perustat osakeyhtiön, tarvitset osakepääoman, joka on oltava maksettu kokonaisuudessaan ennen
yhtiön ilmoittamista kaupparekisteriin. Osakepääoma, jonka tulee olla vähintään 2 500 euroa
(19.9.2013), suoritetaan yleensä rahassa, ja se on maksettava pankkitilille.
Kaupparekisteriin ilmoitetaan hallitusten jäsenten ja mahdollisen toimitusjohtajan vakuutus
osakeyhtiölain säännösten noudattamisesta. Silloin, kun yhtiöllä on velvollisuus valita tilintarkastaja,
tarvitaan lisäksi tilintarkastajien todistus siitä, että osakkeet on maksettu lain mukaisesti
Muissa tapauksissa kaupparekisteri-ilmoituksen liitteeksi riittää esimerkiksi tiliote, josta näkyy pääoman suorittaminen yhtiön tilille.
Mikä ihmeen y-tunnus?
Kun yrityksesi on rekisteröity, se saa yksilöllisen y-tunnuksen, joka on ikään kuin yrityksen
henkilötunnus. Y-tunnusta tarvitset muun muassa tehdessäsi hankintoja, solmiessasi sopimuksia
asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa tai avatessasi pankkitilin, mikä onkin hyvä hoitaa
heti, kun yrityksesi on hyväksytty Kaupparekisteriin.
Perustamistoimien jälkeen järjestettäviä asioita ovat myös kirjanpito
ja vakuutukset.