Harvan yrittäjän kannattaa hoitaa kirjanpitoa itse.
Useimmiten ulkoistaminen kokeneelle tilitoimistolle on järkevin
vaihtoehto. Miksi käyttäisit aikaa työhön, jota et osaa kunnolla,
sen sijaan, että keskittyisit tuottavaan toimintaan, yrityksesi
menestyksen rakentamiseen?
Voidakseen tehdä kirjanpidon lainmukaisesti
tilitoimisto tarvitsee aukottomasti kaiken kirjanpitoaineiston,
niin paperisen kuin sähköisen – siis esimerkiksi myyntilaskut,
ostolaskut, palkkalaskelmat, käteiskuitit ja tiliotteet. Nykyään
pääosa näistä voidaan toimittaa tilitoimistoon sähköisesti joko
verkkolaskuna tai skannauspalvelun kautta.
Henkilöstövuokrausalan yrityksessä ja muissa palkkoja maksavissa yrityksissä kirjanpitoon kirjattavia
liiketapahtumia ovat lisäksi verot ja sosiaaliturvamaksut, vakuutusmaksut ja eläkemaksut. Myös
kirjanpidon perusteella tehdyt viranomaisilmoitukset,
eläkevakuutusyhtiöille ja muille yhteisöille annetut ilmoitukset sekä muut lain edellyttämät ilmoitukset
ovat kirjanpitoaineistoa.
Kirjanpidon ulkoistaminen tilitoimistolle ei
kuitenkaan tarkoita sitä, että vapaudut kokonaan
taloushallinnosta. Henkilöstövuokrausyrityksen ydinliiketoimintaa
ovat asiakkuuksien hallinnan ja myynniin ohella rekrytointi,
työsuhteiden hallinta, työsopimusten hallinta, työehtosopimusten
tulkinta, palkanlaskenta sekä laskutus erilaisten
laskutussopimusten mukaisesti. Aika paljon helpommaksi homma
kuitenkin muuttuu, kun kokoat yrityksesi perusliiketoiminnot
yhteen paikkaan sähköiseen muotoon. Pätevä työkalu tähän on
Henkilöstövuokrausratkaisu.